การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนารูปแบบการสอนแบบมีส่วนร่วม (Active Learning) ของนักศึกษาสาขาวิชาการบริหารทรัพยากรมนุษย์ คณะวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ (2) ศึกษาคุณลักษณะผู้สอนในการจัดการเรียนการสอนแบบ Active Learning (3) ประเมินความพึงพอใจของนักศึกษาต่อการจัดการกรเรียนการสอนแบบ Active Learning ผลการจัดการเรียนการสอน รายวิชาเทคนิคการนำเสนองาน (3511402) โดยใช้การสอนแบบมีส่วนร่วม (Active Learning)
The purposes of this research study were: (1) to develop the participative teaching model (Active Learning) for the students of Human Resource Management Department, Faculty of Management Sciences, Buriram Rajabhat University; (2) to investigate the characteristics of teachers in Active Learning management; and (3) to evaluate students' satisfaction towards Active Learning management.