Abstract:

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาองค์ประกอบ และวิเคราะห์ยืนยันรูปแบบขององค์ประกอบการนำนโยบาย การประกันคุณภาพการศึกษาไปปฏิบัติในมหาวิทยาลัยราชภัฏกลุ่มอีสานใต้กับข้อมูลเชิงประจักษ์ การวิจัยครั้งนี้ใช้ระเบียบ วิธีการวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน ผลการวิจัยพบว่า องค์ประกอบการนำนโยบายการประกันคุณภาพการศึกษาไปปฏิบัติในมหาวิทยาลัยราชภัฏกลุ่มอีสานใต้ ประกอบด้วยองค์ ประกอบ 5 องค์ประกอบ เรียงความสำคัญของนํ้าหนักองค์ประกอบ คือ องค์ประกอบคุณลักษณะหน่วยงานปฏิบัติ องค์ ประกอบบทบาทหน่วยงานกลาง องค์ประกอบภาวะผู้นำของผู้บริหาร องค์ประกอบเจตคติของบุคลากร และองค์ประกอบ สาระนโยบาย ตามลำดับ มีความสอดคล้องของรูปแบบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นตามสมมุติฐานกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ค่า p-value of 2 = 0.00, 2/df = 1.71, GFI = 0.94, RMSEA = 0.04, NFI = 0.99 และ CFI = 0.99 คำสำคัญ : การประกันคุณภาพการศึกษา, การนำนโยบายการประกันคุณภาพการศึกษาไปปฏิบัติ Abstract The purposes of this research were to study factors of the implementation of educational quality assurance policy and to analyze and confirm the model of factor of the implementation of educational quality assurance policy in the Lower Northeastern Rajabhat Universities with the empirical data. The research methods used for this study were the quantitative and the qualitative researches using the data from the sample with the empirical data through the technique of confirmatory factor analysis. The study revealed that 5 factors of the implementation of educational quality assurance policy in the Lower Northeastern Rajabhat Universities, arranging from the most importance of the factor were the factors of Characteristics of the organization, Role of the Central organization, Leadership of the administrators, Attitude of the personnel, and Content of the policy, respectively. The consistency of the linear relationship model based on the hypothesis with the empirical data were p-value of 2= 0.00, 2/df = 1.71, GFI = 0.94, RMSEA = 0.04, NFI = 0.99 and CFI = 0.99.

ความคิดเห็น